Home > Posts > Frokost og lunsj uten ost og kjøttpålegg?

Frokost og lunsj uten ost og kjøttpålegg?

Et vanlig utgangspunkt for en typisk norsk frokost med soya- eller havremelk i stedet for kumelk.

Hvordan blir det når en fjerner kjøttpålegg og ost fra skiva? Blir det bare skive med smør da? Eller hva med smøret…

Grovt brød og kornblandinger er et godt utgangspunkt i norsk frokost og lunsj. Dette er stort sett utelukkende fullvegetarisk. For mange kan det virke uvant å endre på pålegget, og det føles for noen generelt som en stor omstilling å gjøre endringer i egne matvaner. Litt kreativitet og noen gode idéer er en stor fordel (som man gjerne får videreformidlet fra andre hvis man spør eller søker på nettet). Noe “offer” trenger det allikevel på ingen måte være. Det finnes flust av gode pålegg og alternativer til melk og kjøtt.

Til kornblandingene foretrekker mange melk, og der velger mange havremelk eller soyamelk i stedet for kumelk.  Melkeerstatninger som soya-, ris- og havremelk er stadig lettere tilgjengelig og finnes nå i svært mange av de vanligste dagligvareforetningene, blant annet produsert av Synnøve Finden. Naturligvis finnes det også soya- yoghurt og soyaost som en får kjøpt i mange helsekostforretninger.

Det finnes også mange gode vegetariske posteier som bønnepostei og nøttepostei. Disse får en ofte kjøpt i butikker med ekstra godt utvalg og helsekostforretninger. Naturligvis kan de også lages selv. Det kan også gjøres mye enklere enn det.  For eksempel kan en bruke avokado og soltørka tomat som en ypperlig kombinasjon på skiva. Med litt spirer som f.eks alfalfa på toppen har du en vinner til lunsjen. Å dyrke alfalfa er for øvrig ingen heksekunst (mer om dette i et eget blogginnlegg).

Det finnes  for øvrig en mengde med produkter i mathyllene som egner seg perfekt til et vegetarmåltid. Mange av dem har man en tendens til å gå forbi uten å legge merke til dem. Hvorfor ikke kikke litt mellom de vanligste hyllene i matbutikkene og innvandrerbutikkene og prøve noe nytt og spennende? Et eksempel på en slik “oppdagelse” jeg selv hadde for en stund tilbake er paprikapuré – “Ajvar” – som egner seg ypperlig som pålegg, gjerne sammen med litt selleristang. Hvorfor ikke prøve deg på noen nye, friske, velsmakende og sunne alternativer til frokosten og lunsj?

Soltørka tomater, avokado, nøttepostei og bønnepostei

Soltørka tomater, avokado, nøttepostei og bønnepostei

Alfalfa som dyrkes i et spireglass

Advertisements
Categories: Posts Tags: , , , , ,
  1. No comments yet.
  1. January 22, 2012 at 07:30

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: