Home > Posts > Sykkeltur mellom Oslo og Bergen

Sykkeltur mellom Oslo og Bergen

Distansen mellom Oslo og Bergen bringer en gjennom mye storslått natur – både på Hardangervidden og gjennom den sagnomsuste Måbudalen. Samtidig er dette en distanse der man vanskelig kommer utenom riksveier med en god del trafikk, veistrekninger med en del stigning og bakker og fjelloverganger med tidvis varierende vær. Det er derfor gode grunner til å ta en titt på værmeldinga før du legger ut på denne turen. Å sykle over Hardangervidda med kuling i motvind tar godt på kreftene. Når man må stå å tråkke ikke bare for å komme seg opp bakkene, men også for å sykle nedover, da kan mange bli litt motløse. Samtidig er det få steder en ser lignende natur. Dersom ikke beskrivelsen ovenfor har skremt deg, kan du lese videre nedenfor.

Å komme seg ut av Oslo var en av mine største utfordringer på denne turen. Kanskje var det litt naivt å tenke at skilting underveis ville lede en gjennom Oslo og til Sollihøgda, men resultatet ble i alle fall mye sykling i tett skogkratt i Bærum. Fra Sollihøgda og videre var det derimot sjelden vanskelig å finne fram.

Etter Sollihøgda gikk turen via Hønefoss (som er verdt en liten stopp for å se blant annet fossen fra broa i sentrum). Fra Hønefoss kan en følge riksvei 7 gjennom Hallingdalen og passerer Sokna, Noresund, Flå og Nesbyen på veien til Gol. Det kan være greit å være forberedt på at veien er ganske trafikkert med lite sykkelveier. Herfra går veien videre mot Geilo og opp på Hardangervidden via Ustaset, Haugastøl over Dyranut, ned gjennom Måbudalen og ned til Eidfjord. Opp mot Geilo og videre fra Geilo er det en god del stigning opp mot Dyranut som er høyeste punkt med sine over 1200 meters høyde. Herfra går veien ned gjennom Måbudalen som er kjent for Vøringsfossen du ikke kan gå glipp av. Du skal uansett sykle temmelig fort for å ikke få med deg denne.

Ved Eidfjord er du kommet til Hardanger. Du har nå flere ulike veivalg. I slutten av august åpner en bro over Hardangerfjorden like ved der det i dag går en ferge mellom Brimnes og Bruravik. Herfra bør man som syklist sykle via Ulvik (siden hovedveien går via en lang tunnel). Veien til Ulvik er idyllisk og også vel verdt å sykle. Herfra må man over “høgda” (noen bakker opp mot ca 300 meters høyde) før man kommer til Granvin. Herfra kan en sykle til Kvanndal. Korteste tur til Bergen herfra går via Øystese, Norheimsund, Kvamskogen og Gullbotten før man er i Arna. Denne gangen valgte jeg derimot å sykle en annen rute og tok ferge over fra Kvanndal til Utne og syklet over noe kupert terreng over til Jondal. Her ventet en ny ferge over til Tørvikbygd. Fra Tørvikbygd sykler man langs Hardangerfjorden via Strandebarm mot Mundheim og gjennom den noe kuperte Mundheimdalen mot Eikelandsosen. Fra Eikelandsosen går en del flere kuperte kilometer over til Tysse før det venter en bakke til over Gullbotten. Herfra er det kun sjarmøretappen til Arna via Garnes og tilbake til Bergen.

For dere som vil se et kart over ruten, kan dere klikke dere inn på https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=211711227437775675726.0004e30977e8ab073af86

Alt i alt er distansen mellom Oslo og Bergen en tur for de som allerede har litt trening og erfaring på sykkelen. Sykkelturer i Hardanger er det derimot mange som vil sette stor pris på.

Advertisements
Categories: Posts Tags: , , ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: